lørdag den 21. januar 2012

Lørdagshygge..

Nå, så blev det lige til lidt croissanter her lørdag formiddag. Syntes jeg ville overraske kæresten til når han kommer hjem far arbejde :)
Opskriften kommer fra en af Sif Orellanas bøger, kan dog ikke huske om det er Rollinger og Roulader eller krudtugler og kanelsnegle. Den lyder således:


16 stk. croisanter:
1dl vand
2 dl mælk
50 g gær
1 tsk. sukker
1½ tsk salt
1 æggeblomme
425 g. hvedemel (måske lidt mere)
225 g. blødt smør

Til pensling:
1 æg

Bland gær med vand og mælk. Tilsæt sukker, salt, æggeblomme og mel og ælt dejen sammen. Lad den hæve i 15 min. rul den ud til en aflang firkant og smør 1/3 af smørret ud på hele fladen. Fold den ene side 1/3 ind over dejen og læg den anden side hen over (ligesom når man laver en birkes, før den skæres ud). Rul dejen ud påny, smør endnu 1/3 af smørret ud og fold dejen sammen igen. Læg dejen sammen ligesom før, endnu engang, rul ud påny, smør den sidste portion smør på og læg dejen sammen. Rul nu dejen ud til en rund pizzabund og del den i 16 lige store lagkagestykker. Rul hver trekant sammen til en croissant og læg den på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad croissanterne hæve i 45 minutter, pensl dem med æg og bag dem på 220 grader i ca. 15 min.

Jeg kan hilse og sige at de smager rigtigt godt.. Var lige nødt til at smage, kan jo ikke servere noget jeg ikke har smagt på :P

God weekend til jer alle.. Og så et lille billede...


4 kommentarer:

  1. Ej hvor ser de kamplækre ud! Dem tror jeg at jeg skal bage imorgen! :)

    // Rodebutikken

    SvarSlet
  2. Åh, det ser godt ud .. det vil jeg gerne spise. Lige nu. Hvorfor vokser croissanter ikke på træerne?? :)

    SvarSlet
  3. Mange tak :) Var faktisk også ret overrasket over at de blev så flotte :D Jaaaa... Det ville være lækkert. Små kagetræer ;D

    SvarSlet
  4. Croisanter smager bare fantastisk! De skal helt sikkert prøves af:)

    Måske vil du kigge forbi min nyopstartede blog?

    www.vivalavanilla.blogspot.dk

    SvarSlet